Pers

Over Daan en Olivia

Nederlands Dagblad

‘Subtiel en knap worden de relaties tussen jeugdervaringen en het actuele verlangen van Daan naar de zee gelegd. Olivia krijgt indrukwekkende menselijke trekken in de terugblik op haar weigering om een jonge meisje te opereren (…). Het slot van de novelle is in meer dan een opzicht verrassend en mag hier niet worden weggegeven. Daan en Olivia is een waardevolle novelle.’

4 sterren van MUSTREADS

‘Een pakkende novelle van een onterecht nog wat onbekende schrijfster’

CLEEFT

‘Met ‘Daan en Olivia’ waagde Beitske Bouwman, filosofe en schrijfster van onder meer ‘Portrettensoep’ en ‘Kindengel’ zich na drie romans aan haar eerste novelle. En wat voor een. In slechts 128 pagina’s weet ze een tragisch liefdesverhaal neer te zetten, vol met diepere lagen en prachtige zinnen.’

4 sterren van HEBBAN, de lezerscommunity van Nederland en Vlaanderen

‘Bouwman componeerde een minuscule maar toch erg fijngevoelige novelle, die ongetwijfeld bij een groot aantal lezers zal blijven nazinderen en hen tevens confronteert met hun eigen relatie. Een kleine geschiedenis om te koesteren, zoals de liefde.’

READ A BOOK

‘De hele dag heeft het einde me beziggehouden. Het zindert zeker weten na!’

LekkerLezen

’30 seconden. Een minuut. Anderhalve minuut. Twee minuten. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang ik naar die witte pagina achterin het boek heb zitten staren. Diep geraakt als ik was door het verhaal dat ik net had gelezen. En geschokt door de manier waarop het afloopt.
Het verhaal begint met Daan, die de deur achter zich dichttrekt nadat hij Olivia heeft laten weten dat hij genoeg heeft van de ruzies en er een punt achter zet. Hij stapt in de auto en rijdt weg. Vervolgens springen we steeds van de een naar de ander, terwijl ze een reis maken van ongeloof naar aanvaarding, van aanvaarding naar twijfel: “Terwijl ingenieuze wolkenkrabbers uitvoerig worden getest, wordt de liefde niet doordacht (p.26)”. En: ” Wanneer is die bevreemding ingetreden? Op die dag dat ze zwijgend door het bos wandelden? (..) Of op die zomerse middag, toen ze allebei het water in doken maar elkaar niet opzochten en ze zich ieder op hun eigen handdoek lieten opdrogen? (p.39).

Dan van twijfel naar hoop. Van hoop naar vrijheid. En dan van vrijheid weer naar… is het liefde?

Beitske Bouwman raakt me. En ik twijfel er niet aan, dat eenieder die ooit een relatie heeft zien stranden ook geraakt wordt. Ze schrijft zonder franje en tierelantijnen. Bouwman schrijft “puur”. En het is de puurheid van haar verhaal dat haar kracht is.’

Recensieweb

Beitske Bouwman weet precies het midden te kiezen tussen een weelderig taalgebruik en een rechttoe rechtaan stijl. Ze laat zien dat liefde iets onbegrijpelijks en overweldigends kan zijn, iets waarover je geen controle hebt en waar je de kriebels van krijgt.

Over Noem het liefde

Noem het liefde won de Publieksprijs der Brabantse Letteren 2011 en werd genomineerd voor de juryprijs der Brabantse Letteren.

Het steekspel tussen de twee vrouwen is zeer de moeite waard… een schrijfster met een heel eigen stem.’ BOEK (magazine voor literatuurliefhebbers)

‘Het geeft stof tot nadenken over moederschap, nog lang nadat het is dichtgeslagen.’ Wereldomroep

‘Noem het liefde hoort bij de 18 lekkerste zomerboeken van dit jaar.’ Tijdschrift Red

‘Mooi verhaal over de altijd lastige combinatie: ouderschap en kinderen.’ Libelle

‘Alsof ze een opiniestuk voor Opzij heeft verpakt als een roman.’ Vrij Nederland

‘Ze weet in haar boek de worsteling rond goed moederschap buiten de economische termen van werk en zorg te trekken, zonder sentimenteel te worden. (…) Bouwman past een bijzondere, frisse aanpak toe. (…)Lees het maar!’ VU-magazine

‘Rode draden, wijze lessen en filosofische overdenken wisselen elkaar in rap tempo af. Geen gesneden koek, maar een uitdaging met een hoofdletter U. Je kijkt diep in de spiegel van je eigen ziel.’ Female Factor

‘Het is een aanrader. (…) Het vraagt om meer van Beitske Bouwman.’ Literair Nederland

‘Boeiende roman, goed geschreven en een ijzersterk thema.’ Pink Bullets

Over Kindengel

Een gevoelig verhaal over liefde en dood.’ Mind

‘Kindengel is een dwingende roman, die impact heeft. Met krachtige beelden en in fraai taalgebruik zingt Beitske Bouwman haar onderwerp los van het cliché. (…) Niet alleen rechter Langendijk gaat overstag, maar ook de lezer.’ De Telegraaf

‘Kindengel is een gevoelig verhaal over liefde en dood en laat zien hoe het leven ondanks het verlies van een kind verder stroomt, net als de melk uit de borsten van Sara.’ Tubantia en Brabants Dagblad

‘Bouwman zet een verhaal neer dat je moet raken. (…) Ze creëert een sfeer in het verhaal die helemaal raak is. Vanaf de eerste bladzijde weet ze het huis van Mark en Sara de geur van een pasgeboren kindje te laten uitademen. Dat alles maakt Kindengel (…) absoluut het lezen waard.’ Club Propaganda

‘ …schitterend… ‘ De leeswolf, Belgie

‘Zeer overtuigendArts en Auto

‘Liefde krijgt een nieuwe en verrassende invulling. (…) Klasse!Recensieweb

‘Het levert een intrigerende roman op. Mooi beschreven en het lezen alleszins waard!’ Scholieren.com

Over Portrettensoep

Portrettensoep werd genomineerd voor de Debutantenprijs der Brabantse Letteren.

‘Een veelbelovend debuut.Elle

Anders gesteld is het met Beitske Bouwman. (…) Een beetje mal. Ook qua stijl. (…) Maar dat afwijkende, licht absurde van Bouwman is juist wel aardig.’ Parool

‘Portrettensoep is een fascinerend boek. Om diverse redenen. Bouwman’s stijl is lichtvoetig, speels, sappig, gedetailleerd, vol van lichaam en sensitieve sensaties. Joke van Leeuwen (Iep, De tjilpmachine) heeft school gemaakt en Bouwman is daar net afgestudeerd. Beitske Bouwman is een aanwinst voor de literatuur.’ De Recensent

‘Portrettensoep is een fijn, gevoelig en geheimzinnig boekje.Brabants Dagblad

‘Beitske Bouwman is chagrijnig of gewoon niet goed snik, en de hemel mag weten waarom.’ HP/De Tijd