Romans

Het werk van Beitske Bouwman wordt uitgegeven door Uitgeverij Querido. Ze debuteerde met haar roman Portrettensoep die genomineerd werd voor de Debutantenprijs der Brabantse Letteren. Haar tweede roman Kindengel beleefde drie herdrukken. De derde roman Noem het liefde, won de Publieksprijs der Brabantse Letteren. Haar vierde roman/novelle Daan en Olivia verscheen in de zomer van 2015. In mei 2017 verschijnt haar eerste kinderboek bij Nino Kinderboeken (een imprint van Uitgeverij SWP). Op dit moment werkt Beitske aan haar zesde boek.

Haar werk wordt geprezen om de bijzondere stijl, de thematiek en de uitwerking daarvan. Voor reacties uit de pers, zie recensies.

 

Kort overzicht van haar werk:

DAAN EN OLIVIA, EEN KLEINE GESCHIEDENIS VAN DE MODERNE LIEFDE

Q_Bouwmanjpg

 

De geliefden Daan Heraud en Olivia Coebergh zijn veertigers. Als accountant (hij) en chirurg (zij) hebben ze alles bereikt wat ze wilden, en toch voelen ze zich ongemakkelijk in hun leven.

Het verhaal begint met hun breuk als Daan resoluut vertrekt. Hij rijdt weg en ook Olivia verlaat het huis. Maar hoe verder ze uit elkaar gaan, hoe meer tijd er is om na te denken en herinneringen te koesteren. Eisen ze beiden niet te veel van de ander?

In deze prachtige geschiedenis van de moderne liefde zet het onverwachte einde alles in een ander licht.

De pers:

Nederlands Dagblad

‘Subtiel en knap worden de relaties tussen jeugdervaringen en het actuele verlangen van Daan naar de zee gelegd. Olivia krijgt indrukwekkende menselijke trekken in de terugblik op haar weigering om een jonge meisje te opereren (…). Het slot van de novelle is in meer dan een opzicht verrassend en mag hier niet worden weggegeven. Daan en Olivia is een waardevolle novelle.’

4 sterren van MUSTREADS

‘Een pakkende novelle van een onterecht nog wat onbekende schrijfster’

CLEEFT

‘Met ‘Daan en Olivia’ waagde Beitske Bouwman, filosofe en schrijfster van onder meer ‘Portrettensoep’ en ‘Kindengel’ zich na drie romans aan haar eerste novelle. En wat voor een. In slechts 128 pagina’s weet ze een tragisch liefdesverhaal neer te zetten, vol met diepere lagen en prachtige zinnen.’

4 sterren van HEBBAN, de lezerscommunity van Nederland en Vlaanderen

‘Bouwman componeerde een minuscule maar toch erg fijngevoelige novelle, die ongetwijfeld bij een groot aantal lezers zal blijven nazinderen en hen tevens confronteert met hun eigen relatie. Een kleine geschiedenis om te koesteren, zoals de liefde.’

READ A BOOK

‘De hele dag heeft het einde me beziggehouden. Het zindert zeker weten na!’

LekkerLezen

’30 seconden. Een minuut. Anderhalve minuut. Twee minuten. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang ik naar die witte pagina achterin het boek heb zitten staren. Diep geraakt als ik was door het verhaal dat ik net had gelezen. En geschokt door de manier waarop het afloopt.
Het verhaal begint met Daan, die de deur achter zich dichttrekt nadat hij Olivia heeft laten weten dat hij genoeg heeft van de ruzies en er een punt achter zet. Hij stapt in de auto en rijdt weg. Vervolgens springen we steeds van de een naar de ander, terwijl ze een reis maken van ongeloof naar aanvaarding, van aanvaarding naar twijfel: “Terwijl ingenieuze wolkenkrabbers uitvoerig worden getest, wordt de liefde niet doordacht (p.26)”. En: ” Wanneer is die bevreemding ingetreden? Op die dag dat ze zwijgend door het bos wandelden? (..) Of op die zomerse middag, toen ze allebei het water in doken maar elkaar niet opzochten en ze zich ieder op hun eigen handdoek lieten opdrogen? (p.39).

Dan van twijfel naar hoop. Van hoop naar vrijheid. En dan van vrijheid weer naar… is het liefde?

Beitske Bouwman raakt me. En ik twijfel er niet aan, dat eenieder die ooit een relatie heeft zien stranden ook geraakt wordt. Ze schrijft zonder franje en tierelantijnen. Bouwman schrijft “puur”. En het is de puurheid van haar verhaal dat haar kracht is.’

Recensieweb

Beitske Bouwman weet precies het midden te kiezen tussen een weelderig taalgebruik en een rechttoe rechtaan stijl. Ze laat zien dat liefde iets onbegrijpelijks en overweldigends kan zijn, iets waarover je geen controle hebt en waar je de kriebels van krijgt.

Moederliefde – een modern, moreel dilemma?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Magda Steenhuis, wetenschappelijk onderzoekster van het Zuidpool-ijs, grijpt haar kans en gaat mee op expeditie, al moet ze haar baby bij haar moeder achterlaten. De hele wereld valt over haar heen en beschuldigt Magda van slecht moederschap. Ook Nanne, haar beste vriendin, die zelf worstelt met haar ambities en het moederschap. Terwijl Magda zich acht maanden staande probeert te houden in de sneeuw, schrijft Nanne haar over het thuisfront. In hun mailwisseling dringt een al eeuwenoude vraag zich aan hen op: wat is een goede moeder eigenlijk en kun je daarnaast nog een ander leven hebben? Wanneer Magda de Zuidpool verlaat, is niets meer wat het ooit was. Zelfs het Scheppingsverhaal niet.

Noem het Liefde is een poëtische roman over twee vriendinnen, beide moeder. Hun verhaal wordt afgezet tegen het scheppingsverhaal, waarin naast oermoeder Eva ook Lilith – volgens een oud-Joodse vertelling de eerste vrouw van Adam – centraal staat.

Noem het liefde won de Publieksprijs der Brabantse Letteren 2011

 Tevens stond Noem het liefde op de Longlist Schrijversprijs Brabantse Letteren 2011

(de jury:  Joke J. Hermsen, schrijfster en filosofe, Jeroen Vullings, literair criticus en chef van de Republiek der Letteren Vrij Nederland en Mieske van Eck, kunstredacteur en columnist van het Brabants Dagblad)

 

Kindengel

book2

Met grote blijdschap verwelkomen Sara en Mark hun eerstgeborene, Deidre. Maar Deidre wordt al snel ernstig ziek, en verwacht wordt dat ze jong een pijnlijke dood zal sterven. Om haar dat leed te besparen voelen de ouders zich gedwongen haar zelf om het leven te brengen.  Is dat moord of een liefdevolle daad? Met die vraag kampt Karen, de rechter die zich over de zaak moet uitspreken. Karen raakt geintrigeerd door de zwijgende Sara en Mark in de rechtzaal. Sara staart voortdurend in de wolken en Mark kijkt haar met zijn groene ogen doordringend aan. Waarom toch weigeren ze te vertellen wat er met Deidre is gebeurd en waar het lichaam van hun kindje is gebleven? Tegen alle regels in stapt Karen bij Mark in de auto en laat zich meevoeren naar het verhaal buiten de rechtzaal. Het verhaal van Deidre Damen.

Kindengel beleefde binnen enkele weken een derde druk en stond maandenlang in de Top 10 kast van de Rotterdamse Bibliotheek 

‘Een aangrijpend verhaal dat je in één keer uitleest! Kindengel beschrijft de verschillende reacties van de ouders Mark en Sara op de meest heftige gebeurtenis die mensen kan treffen: de dood van hun kind. De professionaliteit van rechter Karen spreekt tot de verbeelding.’
Martha Meerman, lector Hogeschool van Amsterdam 

‘Het boek roept een hele heftige sfeer op die extreem gruwelijk en ongelofelijk warm is tegelijkertijd. Er spreekt ongelofelijk veel liefde uit. Een heftig en intens boek dat nog lang na het lezen door blijft klinken in je hoofd! In een woord: prachtig!’
Leonora Reijn, redacteur Santé 

 

Portrettensoep

book

Een vrouw wordt door een emailwisseling met een onbekende man op het spoor gezet van haar verleden. Als jong meisje ging zij op zoek naar haar moeder, die ze nooit gekend heeft. Haar vader, een fanatiek jam-maker die haast meer oog had voor bramen dan voor haar gemis, wil of kan niets vertellen. Het enige wat hij doet is een portretje van haar moeder van een getekend lichaam voorzien. Met die tekening vertrekt ze naar de stad. Maar vindt ze wat ze zoekt? En zal ze de onbekende man ooit treffen?

Portrettensoep is een poëtisch en bij vlagen absurdistisch debuut. De afwisseling van een kinderstem en een volwassen stem maakt van het spoorzoeken een geraffineerd geheel.

Portrettensoep werd genomineerd voor de Debutantenprijs der Brabantse Letteren