Het werk van Beitske wordt geprezen om de bijzondere stijl, de thematiek en de uitwerking daarvan. Een greep uit de reacties van de pers:
‘Een aanwinst voor de Nederlandse literatuur!’ De Recensent
‘Met krachtige beelden en in fraai taalgebruik zingt Bouwman haar onderwerpen los van het cliché.’ De Telegraaf
‘Een veelbelovende debutante!’ Elle
‘Vol diepere lagen en prachtige zinnen.’ Cleeft
‘Bouwman schrijft ‘puur’, het is de puurheid die haar kracht is’ LekkerLezen
Onderstaand een uitgebreid overzicht van de reacties uit de pers van iedere roman afzonderlijk.
Daan en Olivia
Nederlands Dagblad: Subtiel en knap worden de relaties tussen jeugdervaringen en het actuele verlangen van Daan naar de zee gelegd. Olivia krijgt indrukwekkende menselijke trekken in de terugblik op haar weigering om een jong meisje te opereren (…) Het slot van de novelle is in meer dan een opzicht verrassend en mag hier niet worden weggeven. Daan en Olivia is een waardevolle novelle.
4 sterren van MUSTREADS: ‘Een pakkende novelle van een onterecht nog wat onbekende schrijfster’
4 sterren van HEBBAN, de lezerscommunity van Nederland en Vlaanderen: ‘Bouwman componeerde een minuscule maar toch erg fijngevoelige novelle, die ongetwijfeld bij een groot aantal lezers zal blijven nazinderen en hen tevens confronteert met hun eigen relatie. Een kleine geschiedenis om te koesteren, zoals de liefde.’
READ A BOOK: ‘De hele dag heeft het einde me beziggehouden. Het zindert zeker weten na!’
CLEEFT: ‘In slechts 128 pagina’s weet Bouwman een tragisch liefdesverhaal neer te zetten, vol met diepere lagen en prachtige zinnen.’
LekkerLezen: ’30 seconden. Een minuut. Anderhalve minuut. Twee minuten. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang ik naar die witte pagina achterin het boek heb zitten staren. Diep geraakt als ik was door het verhaal dat ik net had gelezen. (…) Bouwman raakt me. Ze schrijft zonder franje en tierlantijnen. Bouwman schrijft ‘puur’. En het is de puurheid van haar verhaal dat haar kracht is.’
Recensieweb: ‘Bouwman laat zien dat liefde iets onbegrijpelijks en overweldigends kan zijn, iets waarover je geen controle hebt en waar je de kriebels van krijgt’
EEN GREEP UIT REACTIES VAN LEZERS OP BOL.COM
* Dit boek zou iedereen moeten lezen, met of zonder relatie. Het doet je stilstaan en naar binnen kijken, hoe zit dit bij mij? En wat een verrassend einde. Het zou meer dan terecht zijn als Bouwman hiermee zou doorbreken bij het grote publiek! (vrouw, 45)
* Een ontluisterend verhaal over de liefde. Dit prachtige en soms ook confronterende verhaal dwingt tot verder lezen. Een aantal ontroerende, humoristische en zelfs absurdistische binnenvertellingen maken het tot een mooi geheel. Kortom een must read ! (man, 46)
* Bouwman laat zien dat “Liefde”altijd en overal een levensbehoefte is, zoals eten, drinken, slapen en dat er heel zorgvuldig mee omgegaan moet worden! Een aanrader voor iedereen om dit te lezen. (vrouw, 73)
* Er is veel geschreven over: de liefde. Zelden vind ik het vernieuwend of ga ik er door het lezen van een verhaal anders over nadenken. Bouwman doet dit wel. Bouwman schrijft fijngevoelig, met snelheid en ritmisch. En dat maakt het verhaal spannend. Ik heb ervan genoten en dat doe ik nog steeds. Het verhaal zet aan tot gedachten die blijven dwarrelen in mijn hoofd. Mooi hoor. (man, 43)
Noem het liefde
Het steekspel tussen de twee vrouwen is zeer de moeite waard… een schrijfster met een heel eigen stem.’ BOEK (magazine voor literatuurliefhebbers)
‘Het geeft stof tot nadenken over moederschap, nog lang nadat het is dichtgeslagen.’ Wereldomroep
‘Alsof ze een opiniestuk voor Opzij heeft verpakt als een roman.’ Vrij Nederland
‘Ze weet in haar boek de worsteling rond goed moederschap buiten de economische termen van werk en zorg te trekken, zonder sentimenteel te worden. (…) Bouwman past een bijzondere, frisse aanpak toe. (…)Lees het maar!’ VU-magazine
‘Rode draden, wijze lessen en filosofische overdenkingen wisselen elkaar in rap tempo af. Geen gesneden koek, maar een uitdaging met een hoofdletter U. Je kijkt diep in de spiegel van je eigen ziel.’ Female Factor
‘Het is een aanrader. (…) Het vraagt om meer van Beitske Bouwman.’ Literair Nederland
‘Boeiende roman, goed geschreven en een ijzersterk thema.’ Pink Bullets
Kindengel
Een gevoelig verhaal over liefde en dood.’ Mind
‘Kindengel is een dwingende roman, die impact heeft. Met krachtige beelden en in fraai taalgebruik zingt Beitske Bouwman haar onderwerp los van het cliché. (…) Niet alleen rechter Langendijk gaat overstag, maar ook de lezer.’ De Telegraaf
‘Kindengel is een gevoelig verhaal over liefde en dood en laat zien hoe het leven ondanks het verlies van een kind verder stroomt, net als de melk uit de borsten van Sara.’ Tubantia en Brabants Dagblad
‘Bouwman zet een verhaal neer dat je moet raken. (…) Ze creëert een sfeer in het verhaal die helemaal raak is. Vanaf de eerste bladzijde weet ze het huis van Mark en Sara de geur van een pasgeboren kindje te laten uitademen. Dat alles maakt Kindengel (…) absoluut het lezen waard.’ Club Propaganda
‘ …schitterend… ‘ De leeswolf, België
‘Liefde krijgt een nieuwe en verrassende invulling. (…) Klasse!‘ Recensieweb
‘Het levert een intrigerende roman op. Mooi beschreven en het lezen alleszins waard!’ Scholieren.com
Portrettensoep
Anders gesteld is het met Beitske Bouwman. (…) Een beetje mal. Ook qua stijl. (…) Maar dat afwijkende, licht absurde van Bouwman is juist wel aardig.’ Parool
‘Een veelbelovend debuut.’ Elle
‘Portrettensoep is een fascinerend boek, om diverse redenen.Bouwman’s stijl is lichtvoetig, speels, sappig, gedetailleerd, vol van lichaam en sensitieve sensaties. Joke van Leeuwen (Iep, De tjilpmachine) heeft school gemaakt en Bouwman is daar net afgestudeerd. Beitske Bouwman is een aanwinst voor de literatuur.’ De Recensent
‘Portrettensoep is een fijn, gevoelig en geheimzinnig boekje.‘ Brabants Dagblad‘
‘Beitske Bouwman is chagrijnig of gewoon niet goed snik, en de hemel mag weten waarom.’ HP/De Tijd